Skip to content Skip to footer

ZMENY V PZP: POZRITE SI POZITÍVA AJ NEGATÍVA

Zmeny v PZP

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení prináša viacero pozitív pre poistených. Zmeny v PZP sa dotknú aj majiteľov elektrokolobežiek, pre ktorých sa podmienky sprísnia. A ako upozorňujú odborníci, stále sa nedarí presadiť kroky na zníženie počtu nepoistených vozidiel na cestách.

Už od 1. augusta vstúpili do platnosti viaceré zmeny v PZP. „Asi najvýraznejšou zmenou v prospech poistených je zjednotenie mechanizmu určenia výšky spôsobenej škody,“ hovorí Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky dom. Spoločnosť je jednou z najväčších maklérskych spoločnos pôsobiacich na slovenskom trhu.  

Jednotné určovanie výšky škody

Ako upozorňuje odborník, zjednotenie mechanizmu určenia výšky spôsobenej škody znamená, že všetky poisťovne sa musia pri jej určovaní riadiť vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR, a nie vlastnými internými pravidlami, ako doteraz. „To často viedlo až k súdnym sporom, pri ktorých súdy rozhodovali práve podľa tejto vyhlášky,“ pripomína Pavol Michalec.

Ďalšou výraznou pozitívnou zmenou je prístup k sankciám za neskoré nahlásenie vzniknutej škody. „V prípade objektívnych príčin, ako je liečenie zranenia po nehode, pobyt v nemocnici a pod., už poisťovne nebudú môcť klienta regresovať. Aj v ostatných prípadoch sú touto novelou určené hranice 30, max. 50%-ného regresu. Táto hranica sa však netýka závažného porušenia pravidiel cestnej premávky, ako je napríklad jazda pod vplyvom návykových látok. Tam je regres stále vo výške 100%,“ upozorňuje Pavol Michalec.

Novela má aj ďalšie prínosy pre určité skupiny občanov. Napríklad pri presťahovaní sa do iného členského štátu Európskej únie si klient môže uplatniť bonus za bezškodový priebeh v novom bydlisku na základe jednotného dokladu o bezškodovom priebehu akceptovaného všetkými štátmi EÚ. „Novela tiež zavádza nový, lepší systém výmeny informácií v rámci EÚ, ktorý pomôže pri riešení medzinárodných poistných udalostí a zníži súčasnú byrokratickú záťaž pre škodcov aj poškodených,“ vysvetľuje Pavol Michalec.

Elektrokolobežky a segwaye po novom

Zmeny v PZP sa týkajú aj majiteľov elektrokolobežiek či segwayov s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, prípadne tieto vozidlá ťažšie ako 25 kg s konštrukčnou rýchlosťou nad 14 km/h. Tí sa musia pripraviť na nové povinnosti. Novela zavádza povinnosť poistiť si svoju zodpovednosť za prípadné možné škody spôsobené prevádzkou svojho vozidla. „Tu sa však očakávajú problémy pri šetrení škodových udalostí, nakoľko mnoho z týchto vozidiel nemá nielen registráciu, ale dokonca ani žiadne označenie ako je napr. VIN vozidla. Bude tak veľmi ťažké identifikovať vozidlo, ktoré spôsobilo škodu. Aj preto toto poistenie neponúkajú všetky poisťovne,“ upozorňuje Pavol Michalec.

Nepoisteným držiteľom dokonca hrozia vyššie pokuty za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. Tie sa zvyšujú zo 16 – 3.300 eur na 50 – 5.000 eur. „Základnou zmenou je však výška limitov plnenia, ktoré narástli z 5,24 mil. na 6,45 mil. eur pri škodách na živote a zdraví a z 1,05 mil. na 1,3 mil. eur pri škodách na majetku, strate zisku a nákladoch právneho zastúpenia,“ dodáva odborný garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky dom Pavol Michalec.

Na hriešnikov je zákon stále prikrátky

Ako upozorňuje odborník, novela napriek tomu stále nezapracovala dôležité pripomienky odborných organizácií. „Ide najmä o nefunkčnosť sankcionovania za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. Okresné úrady v roku 2023 udelili pokuty len za približne 2 % z celkového počtu nepoistených vozidiel. Vinou tohto prístupu štátnych orgánov nám neustále narastá počet nepoistených vozidiel, ktorý dosiahol už cca 320 tisíc,“ zdôrazňuje Pavol Michalec.

Takýmto prístupom trpí podľa Pavla Michalca aj Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP), ktorej povinnosťou je okrem iného hradiť aj škody spôsobené nepoistenými vozidlami. „Vybrané pokuty neputujú do Garančného fondu SKP, z ktorého sa tieto škody hradia, ale do štátneho rozpočtu, čo dlhodobo znevýhodňuje držiteľov vozidiel, ktorí poctivo platia svoje PZP,“ podotýka.

SKP pripravila návrh riešenia na výrazné zníženie počtu nepoistených vozidiel – ich označením v evidencii vozidiel a následným vyradením z cestnej premávky.  No ani tento návrh sa do zákona nedostal. „Hrozba vyradenia vozidla z cestnej premávky, ako i zvýšenie výberu pokút a ich presmerovanie do Garančného fondu, by v konečnom dôsledku mohli viesť k poklesu počtu nepoistených vozidiel a zároveň aj k zastaveniu každoročného navyšovania ceny PZP. Na to si však zrejme ešte budeme musieť počkať,“ dodáva na záver odborný garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky dom Pavol Michalec.